Det är inte svårt att hitta en spelsajt som erbjuder dig att spela tärningsspel. Oftast är det Craps som erbjuds men även Sic Bo kan förekomma, dock inte lika ofta. Vad som tillkommer på ett nätcasino och som är riktigt bra är att dessa casinon alltid erbjuder en välkomstbonus som gör din spelkassa lite större. Om du vill lära dig att spela Craps är det smart att börja spela på ett nätcasino. Craps på ett fysiskt casino är ett snabbt spel och det kan vara svårt att hänga med för en som är oerfaren. När man spelar med två tärningar finns det både mycket enkla och mycket komplicerade odds. Ska du ha en chans att uppskatta eventuella vinstchanser på de mer komplicerade bör du helt enkelt ha koll på dem – spela gärna så om du faktiskt har koll, men skippa det om du är nybörjare.
Trots att tärningarna helt styrs av slumpen så skiljer sig sannolikheten för vissa utfall stort, eftersom Craps spelas med två tärningar. Varje tärning har sex sidor och alla sidor har samma chans att komma upp, men det är summan av tärningarna som räknas. Man kan bara få 12 med en enda kombination, nämligen två sexor. Däremot kan summan 7 blidas av många fler kombinationer vilket ökar sannolikheten för att pricka in just 7: 1/6, 2/5, 3/4, 4/3, 5/2 och 6/1.
Den som kastar tärningarna i Craps kallas Shooter. I sitt första kast som kallas Come Out Roll ska Shootern försöka få 7 eller 11. Då blir det vinst direkt.. Summan 7 är den mest sannolika som visades ovan, medan 11 är mindre sannolik. Chansen är alltså god för att vinna i första kastet.
Om däremot 2, 3 eller 12 kommer upp blir det förlust direkt. Om någon av de andra summorna bildas av tärningarna så sätts en Point. Den summan ska Shootern försöka få en gång till för att han ska vinna omgången.
Nu börjar det knepiga. Får Shootern summan 7 innan han återigen får Pointen förlorar han. Nu är det ju så att summan 7 har den högsta sannolikheten att komma upp. Det som var bra i det första kastet är nu det sämsta tänkbara.
De insatsalternativ som har bäst odds i Craps är satsning på Pass Line och Don't Pass Line samt Come och Don't Come. Alla dessa insatser har nära 50 procents vinstchans. Pass Line betyder att du satsar på att Shootern lyckas, alltså att han får 7 eller 11. Vinsten är lika mycket som du satsade. Blir det 2, 3 eller 12 förlorar Shootern och därmed du. Blir det istället något av 4, 5, 6, 8, 9 eller 10 sätts summan till en Point. Båda vinner om Shootern får Pointen innan 7.
Don't Pass Line innebär att du satsar på att Shootern förlorar. Blir det 2, 3, eller 12 på Come Out Roll så vinner du. Sätts en Point vinner du om det kommer 7 före Pointen.